نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس.
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Cognitive linguistics is a science that offers the possibility of new analyses of the various dimensions of linguistic activities and their close relationship with human thought, and its entry into the field of interpretation and semantics of the Qur’an has created an evolution in the understanding of Qur’anic texts. One of the branches of cognitive linguistics is cognitive semantics which is based on the relationship between language and mind and which considers metaphors as conceptual metaphors. In view of the metaphorical nature of the Qur’an, to acquire religious knowledge and reach Islamic worldview, it should be known that the metaphors of the Qur’an follow a special conceptual structure in identifying the ontological and epistemological teachings of human thought, and the Holy Qur’an, using this metaphorical nature, connects various fields and worlds based on which Qur’anic worldviews are formed. Therefore, applying the conceptual metaphor approach in understanding Qur’anic concepts can be important and effective. Using a descriptive-analytical approach, the present study aimed to examine the name-mappings of the life in life in the Hereafter in the Holy Qur’an using the conceptual metaphor theory first proposed by Lakoff and Johnson. By using conceptual metaphors in the interpretation of the life in the Hereafter, the Qur’an creates a great revolution in the knowledge of the world after death. The findings of this study in the form of recognizing the conceptual metaphors of the life in the Hereafter in the Qur’an, by transferring from tangible and recognizable spaces to mental and unfamiliar spaces, open new windows of systematic structure and intertwined networks of Qur’anic epistemological concepts on researchers of the Qur’an.
کلیدواژهها [English]
10. خاقانی أصفهانی، محمد، (۱۳۹۶ ش)، البلاغة الجدیدة، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)، چاپ اول.
11. الراغب الأصفهانی، حسین بن محمد، (۱۴۱۶ ق)، مفردات ألفاظ القرآن، الاأصفهان: مرکز القائمیة بأصفهان للتحریات الکمبیوتریة.
12. الزمخشری، محمود بن عمر، (۱۴۰۷ ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، بیروت: دارالکتب العربی.
13. الطباطبائی، محمدحسین، (1390 ق)، المیزان فی تفسیرالقران، بیروت: موسسه الأعلمی للمطبوعات، الطبعة الثانیة.
14. الطبرسی، فضل بن حسن، (۱۴۱۲ ق)، جوامع الجامع، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه.
15. .......................، (۱۳۷۲ ش)، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو، چاپ سوم.
16. الطریحی، فخرالدین، (۱۴۲۸ ق)، مجمع البحرین، تحقیق أحمد الحسینی، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی: الطبعة الأولی.
17. عبدالباقی، محمدفؤاد، (۱۳۶۴ ق)، المعجم المفهرس، القاهرة: دارالکتب المصریة.
18. الفیروزآبادی، مجدالدین، (۱۴۲۹ ق)، القاموس المحیط، القاهرة: دارالحدیث.
19. Kövecses,Zoltan, (2010), Metaphor: A Practical Introduction, New York: Oxford Univercity Press, Second Edition.
20. Lakoff, G. (1993), “The contemporary theory of metaphor”,In Geeraerts,
21. Dirk (Ed.). (2006) Cognitive linguistics: basic readings (Cognitive linguistics
22. research; 34). Mouton de Gruyter Berlin, New York, pp. 185-238.
23.Lakoff, George & Johnsen Mark, (2003), Metaphors we live by, Chicago: The University Of Chicago Press.