نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The essential role of literary aspects in the interpretation of the Holy Qur'an is vivid to all, and the extensive use of literary discussions in the interpretations of the Qur'an in various periods of the history of the both Shia and Sunni interpretations of the Holy Qur'an illustrates its important role in exegetic science. The commentary entitled "Al-Muharir al-Wajiz al-Taqsir al-Mut 'aliz" by Ibn Atiyah Andalusia is one of the most important interpretations of the literary-ijtihad school of the Western Islamic world, and one of the main sources of literary debates. His morphological method comprises mentioning the exact meaning of the Qur'anic strange words and prioritizing the voices of literalists about its derivation, references to the Qur'anic ayahs, and the affirmation of the ancient Arabic poetry. Further, the expression of the syntactic views of the two schools of Basra and Kufa and the preference for the syntax of the public, in particular "Sibawayh", and the mention of their differences of opinion, constitute the method of the interpreter's work in explaining syntactic issues. The realization of the meanings of the Qur'anic words and the needlessness of the interpreter from the permissible use of it has made rhetorical issues in his interpretation limited and rudimentary.
This descriptive analytical study seeks to explain the basis of literary interpretation of Ibn Atiyya by inducing and extracting evidence and analyzing them, in order to know about how Ibn Atiyya used literary sources in the commentary of al-Muharar al-Wajis.
کلیدواژهها [English]
10. ابن منظور، محمد بن المکرم، (1414 ه)، لسان العرب، لبنان ـ بیروت: دار صادر، الطبعة الثالثة.
11. ابوحیان، محمد بن یوسف، (1420ه.ق.)، البحر المحیط فى التفسیر، 11جلد، دار الفکر - لبنان - بیروت، چاپ 1.
12. اصفهانی، راغب، (1418هـ/1998م.)، المفرداتفی غریب القرآن، لبنان: بیروت، دارالمعرفة، الطبعة الاولی.
13. بلاغى، عبدالحجه،(1386 ه.ق.) حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، چاپ 1، ایران - قم، حکمت.
14. بن خاقان، فتح بن محمد، (1284هـ - 1866م.)، قلائد العقیان و محاسن الاعیان، مصر.
15. التفتازانی، سعد الدین، (بلا تاریخ)، مختصر المعانی، ایران: قم، موسسة دار الفکر.
16. جوهری، اسماعیل بن حماد، (1404ه)، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة، لبنان ـ بیروت، دارالعلم للملایین.
17. الخلیفة سلیمان، إسلام فرح، (2007 م.)، ابن عطیة و منهجه فی تفسیره المحرر الوجیز، مقدم لنیل درجة الماجستیر فی الدراسات الإسلامیة جامعة خارطوم کلیة الدراسات العلیا قسم الدراسات الاسلامیة.
18. رضایی، رمضان، (1381ش.)، تاریخ نحو، ایران: تبریز، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
19. الزبیدی، ابو بکر، طبقات النحویین و اللغویین، الطبعة الثانیة، الناشر: دار المعارف.
20. زرکلی، خیرالدین،(1989م.)، الاعلام، لبنان: بیروت، انتشارات: دار العلم للملایین.
21. السیوطی، عبد الرحمن بن أبی بکر، (بلا تاریخ) بغیة الوعاة فی طبقات اللغویین و النحاة، لبنان: صیدا، الناشر: المکتبة العصریة.
22. عبد الوهاب، عبد الوهاب فاید، (1393ه-/1973م.)، منهج ابن عطیه فی تفسیر القرآن الکریم، لبنان: بیروت، منشورات المکتبة العصریة.
23. فروخ، عمر، (1985م)، تاریخ الادب العربی، الطبعة الثانیة، لبنان: بیروت، دار العلم للملایین.
24. معرفت، محمد هادى، (1379ش.)، تفسیر و مفسران، چاپ 1، ایران: قم، 2جلد، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید.
25. الهاشمی، السید أحمد، (1420هـ/1999م.)، جواهر البلاغة فی المعانی و البیان و البدیع، ضبط و تدقیق و توثیق د. یوسف الصمیلی، الطبعة الأولی، لبنان: بیروت، المکتبة العصریة للطباعة و النشر.
26. شفیعی، علی، (بهار 1387)، « روش شناسی تفسیر در مغرب اسلامی »، مجله پژوهش و حوزه، شماره 33، صص 145- 181.
27. الصفار، ابتسام مرهون،(حزیران 1968)، المفسّرون و الشّعر، کلیة الآداب دانشگاه بغداد، العدد 11، صص 464 - 490.
28. علی نصیری، (تابستان1388ش.)، « نقش علوم ادبی در فهم و تفسیر آیات »، پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، سال اول، شماره 3، صص 51 – 78.
29. کریمی نیا، مرتضی، (زمستان 1384)، « امین خولی و بنیادگذاری مکتب ادبی در تفسیر »، مجله مبانی فقهی حقوق اسلامی، سال دوم، شماره 6، صص 95 - 110.
30. نقیب زاده، محمد، (آذر 1384)، « منابع ادبی و نقش آنها در تفسیر »، مجله معرفت، شماره 96، صص 109 تا 118.