نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استاد عضو هیئت علمی دانشگاه اراک
2 گروه الهیات دانشکده ادبیات دانشگاه اراک
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Norman Fairclough's critical discourse analysis is an important theory of discourse analysis. While expressing the relationship between the internal and external evidences of the text and relying on linguistic forms and signs, this theory seeks to examine the dominant power of society and the space in which the literary work is formed through the three axes of description, interpretation and explanation, and to read through some kind of ideological concept beyond the text. Given the importance of Al-Tahaddi Ayahsin the miracle of the Qur’an and various interpretations of these ayahs, the necessity of a new reading is felt. Using a descriptive-analytical approach and based on the analysis of Fairclough's critical discourse analysis, the present study concluded that at the «description» level, the key words used to describe and critique the speech and behavior of the polytheists with varying frequency in the context of Al-Tahaddi Ayahs have played a central role in the representation of the ideology governing the society, and serve as a comprehensive and accurate reflection of the circumstances of the society in the era of the coming down of the Qur’an. The level of «interpretation» is a combination of textual content and contextual knowledge, consistent with historical mutual action that shows how social structures describe and define discourse as social action. At the level of «explanation», the Qur’anic rhythmical order and rhetoric are the most important factors in people's trying to emulate the Qur’an. However, the social relations of the era of the descent and the extratemporal dimensions of the Qur’an have also been influential in the revelation of the ayahs.
کلیدواژهها [English]
10. جوادی آملی، عبدالله، (1378)، تفسیر موضوعی قرآن کریم، قم، اسراء.
11. جواهری، محمدحسن،( 1395)، «واکاوی ملاک تحدّی در قرآن و نقد منطق تنزّلی»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای قرآنی، شماره 2، صص 110-135.
12. درویش، محییالدّین. (1415ق.). إعراب القرآن الکریم و بیانه. دمشق: دار الإرشاد.
13. رازی، فخرالدین،( 1420ق)، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
14. رافعی، مصطفی صادق، بیتا، اعجاز القرآن و البلاغه النبویه، دار الکتب العربیه.
15. زرکشی، محمدبن عبدالله،( 1410ق)، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار المعرفه.
16. زمخشری، محمود،( 1407ق)، الکشافعنحقائق غوامضالتنزیل، چاپ سوم، بیروت، دارالکتاب العربی.
17. سلطانی بایرامی، اسماعیل،( 1391)، «راز تحدّیهای گوناگون قرآن از منظر استاد مصباح»، شماره 2، صص 85-108.
18. سلیم الحوت، محمود. (1390). باورها و اسطورههای عرب پیش از اسلام. ترجمه و تحقیق منیژه عبدالّهی. تهران: نشر علم.
19. سوسور، فردینان. (1382). زبانشناسی عمومی. ترجمة کورش صفوی. تهران: هرمس.
20. شعیری، حمید رضا،( 1386)، «بررسی انواع نظامهای گفتمانی از دیدگاه نشانه-معناشناسی»، مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 219، صص106-119.
21. شکرانی، رضا، مطیع، مهدی،( 1389)، «گفتمانکاوی و کاربست آن در متون روایی»، مجله عیار پژوهش در علوم انسانی، شماره سوم، صص 71-100.
22. صانعیپور، حسن،( 1394)، «راز تحدّیهای گوناگون قرآن»، پژوهشنامه معارف قرآنی، شماره 22، صص 159-182.
23. طباطبایی، محمدحسین،(1374)، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم محمدباقر موسوی، چاپ پنجم، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی.
24. طبرسی، محمدحسن، بیتا، ترجمه تفسیر مجمع البیان، مترجم حسین نوری همدانی، چاپ اول، تهران، فراهانی.
25. طریحی، فخرالدین،( 1375)، مجمعالبحرین، تحقیق احمد حسینی شکوری، چاپ سوم، تهران، مرتضوی.
26. طوسی، محمد بن حسن(1409ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق و تصحیح احمد حبیب قصیر العاملی، قم، مکتب الاعلام الاسلامی.
27. فرکلاف، نورمن(2001) "تحلیل انتقادی گفتمان"، گروه مترجمان، تهران، مرکز مطالعات رسانه.
28. فیروزآبادی، محمّدبن یعقوب. (1424ق.). القاموس المحیط. بیروت: دار احیاء التّراث العربی.
29. القرشی، ابوالخطاب. (1981م.). جمهرة أشعار العرب. تحقیق علی محمّد البجاوی. مصر: نهضة مصر.
30. کوبلی، پاول،(1387)، "نظریههای ، احسان شاقاسمی، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
31. مصباح یزدی، محمّدتقی. (1387). قرآنشناسی. با تحقیق محمود رجبی. قم: مؤسّسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی
32. معرفت، محمدهادی،( 1393)، علوم ارتباط"، مترجم قرآنی، چاپ هشتم، تهران، سمت.
33. میرفخرایی، تژا،(1383)، فرآیند تحلیل گفتمان، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
34. نجارزادگان، فتح الله، شاهمرادی، محمد مهدی،( 1391)، «معیارشناسی مثلیّت در آیات تحدّی»، مطالعات اسلامی: علوم قرآن و حدیث، شماره پیاپی 88، صص 117-131.