نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 گروه الهیات و علوم قرآن و حدیث، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The Holy Qur’an as the highest manifestation of the Islamic culture is a book full of revelatory teachings. The overwhelming number of Qur’anic ayahs on educational topics and Sa'adi's in-depth understanding of this quality made the extent of his being influenced by the Qur’an very considerable. Some of the major Qur’anic features that strongly influenced Sa'adi are: the educational nature of the Bustan and the Gulistan as the most basic characteristic of the Holy Qur’an, the simplicity and clarity of the text, stories and parables, humor, rhythmic language and artistic brevity. The present study, within the framework of interdisciplinary studies on the Qur’an and Sa'adi's masterpieces, discussed the educational literature and some tools for perceiving it as the most effective methods of audience attraction. A theoretical-citation research method was used in this study that relied on Qur’anic data and aimed to analyze the effect of the Qur’anic culture on Sa'adi's viewpoint by explicating a number of strategies used for influencing the audience. The findings show that Saadi's success in being inspired by the Holy Qur’an predominantly lies in his choice of the literary type of educational literature that enjoys a very simple and expressive language, which while observing the musicality of language and tone of speech adopted from the brevity and miraculous nature of the Holy Qur’an, manifested his highest level of inspiration from this infinite source so that this very thorough application of Qur’anic teachings can be considered as the key to a kind of literary enjoyment that one feels when reading Sa'adi works.
کلیدواژهها [English]
10. حداد عادل، غلامعلی (1364)، «مقایسهای میان گلستان و اخلاق ناصری در شیوهی آموزش فضایل اخلاقی»، ذکر جمیل سعدی (مجموعه مقالات و اشعار به مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد سعدی)، گردآوری کمیسیون ملی یونسکو، تهران: وزارت ارشاد اسلامی، جلدسوم، صص 138-143.
11. داورانی اردکانی، رضا (1395)، «مقام طنز و طیبت در سخن سعدی»، سالنامه سعدیشناسی، شماره 20، صص 43-60.
12. رضازاده، نیلوفر و شاهرودی، فاطمه (1391)، «جستارى بر انواع تمثیل در مَثَلها و قصّههاى قرآن کریم»، مجله معرفت، شماره 180، صص 57-68.
13. زرینکوب، عبدالحسین (1378)، «سعدی، شاعر و معلم اخلاق»، سالنامه سعدیشناسی، دفتر دوم، صص 18-26.
14. غلام، محمد (1382)، «شگردهای داستانپردازی در بوستان»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 189، صص 17-38.
15. موحد، ضیاء (1387)، «سعدی، شاعر ناصح»، سالنامه سعدیشناسی، دفتر یازدهم، صص 2-8.
16. نیری، محمدیوسف (1390)، «موج سخن در غزل سعدی»، سالنامه سعدیشناسی، دفتر چهاردهم، صص 18-30.
17. بستانی کوهنجانی، لیلا (1391)، «بررسی شیوههای ترغیب و تحذیر در گلستان سعدی»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز.